I år skal jeg jobbe på julaften

Det er lille julaften, men føles mest som en vanlig dag i November. Jeg har som sagt null julestemning i kroppen. Det er kjempe koselig med alt som foregår rundt meg, og om noe så tror jeg dette har vært den mest julete desemberen noen gang. Jeg har bakt og pyntet pepperkaker to ganger, sett flere julefilmer, drukket kakao og spist boller mens vi har tent adventslysene. Fortsatt er det ingen følelse av at det skjer noe spesielt i morgen.

Den eneste gangen jeg fikk et lite hint av julestemning var en kveldsvakt på jobb for et par uker siden. Det var så rolig og fin stemning i avdelingen. Julestjernene hang fra taket og det lille juletreet ved kjøkkenet var så fint pyntet. Selv om jeg var på jobb så kom en slik ro over meg som jeg kun har kjent den ene dagen i hele desember. Kanskje er det fordi julekvelden skal bli tilbragt på sykehuset at jobben faktisk kunne bringe frem den følelsen…

Nå som jeg ikke har jobbet på en uke, kjenner jeg at jeg savner det. Det har vært fint, og absolutt helt nødvendig, med fri denne uken. Jeg har ikke vært i form til å jobbe og brukt tiden på å komme meg slik at jeg skal være klar den kommende uken. Det er en veldig god følelse å kjenne på at jeg har lyst til å jobbe i morgen, selv om det er på julaften. Jeg tror det kan bli en veldig fin kveld. Jeg går glipp av kirken, pyntingen, julegaveåpning og julemiddagen hjemme som jeg har blitt så vant til. Som en person som er veldig glad i tradisjoner, blir jeg overrasket over hvor mye mindre de tradisjonene har å si, for å få en fin kveld, nå som jeg vet at jeg ikke skal være hjemme uansett. Jeg blir nesten litt rørt, og jeg blir takknemlig, av å tenke på at det er på sykehuset jeg skal være. Jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne feire med familien min, men nå som jeg ikke skal det så er jeg glad for at det er på jobben jeg er i stedet. En jobb jeg er veldig stolt av og som føles nyttig, spesielt i disse tider. Jeg tenker på de som virkelig trenger at vi er der for å hjelpe, og de som vi forhåpentligvis kan gi en god kveld selv om de ikke kan være hjemme med sine kjære de heller. Det er jo faktisk noe av det julen handler om, det å hjelpe andre. Du skal ikke se bort ifra at julestemningen kommer snikende på den også, der jeg står i uniformen min på julekvelden.

Jeg krysser fingrene for en rolig vakt hvor både vi som jobber og pasientene kan ta seg tid til å nyte kvelden litt ekstra. Jeg håper på en god julaften for alle, og jeg vet at der jeg kan, så skal jeg gjøre mitt beste for at de rundt meg skal ha det bra. Det er ikke gøy å være alene i julen, det er heller ikke noe artig å være syk rundt høytidene som egentlig skal feires. Jeg er glad for å kunne ha en rolle hvor jeg kan gjøre det lille ekstra for noen av dem som ikke nødvendigvis har det så bra i morgen.

Dette blir en veldig annerledes jul enn hva jeg er vant til, men jeg har troa på at det kan bli en av de fineste jeg har vært med på også.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg