Dra på ferie alene

Jeg dro en gang, i mai i fjor, til London på ferie alene. Jeg koste meg masse og tenkte at det absolutt var noe jeg kunne tenke meg å gjøre igjen. Jeg kunne spise akkurat når jeg ville og hva jeg ville, jeg kunne dra dit jeg ønsket og shopping ble kraftig nedprioritert (ellers når jeg drar med andre er dette hovedaktiviteten). Jeg trengte ikke å tenkte på hva jeg ville bruke penger på, for det visste jeg allerede. Jeg hoppet på undergrounden mange ganger i løpet av dagen, og fikk se steder jeg ikke hadde fått se før, spise på restauranter som jeg aldri hadde vært på, og ligge i parken akkurat så lenge jeg ville. Det å ligge i parken var faktisk noe av det beste jeg gjorde den helgen. Jeg var kjempe heldig med været og det var flere ganger jeg fant meg en ledig plass på gresset i en park og observerte menneskene rundt meg. Jeg leste bok, hørte på musikk og kjente på hvor deilig roen og stillheten var.

I februar har jeg en uke med “turnusfri”. Det vil si at turnusen min er lagt opp slik at jeg får en hel uke uten jobb, uten å måtte ta meg fri. Den uken vil jeg bruke på noe gøy. Forrige gang jeg hadde en sånn uke, endte jeg opp med å jobbe. Jeg hadde ingen planer, ingen ønsker og å sitte hjemme ble litt for kjedelig.

Denne gangen har jeg begynt å drømme meg bort. Vanligvis går tankene mine til California og LA, men foreløpig tenker jeg at det er litt langt å dra for en uke, tidsforskjellen blir litt stor, samtidig med at det er en by jeg vil oppleve med noen andre. Jeg vil ikke dra alene til LA når jeg skal dit for første gang.

Jeg ønsker å dra til litt varmere strøk, samtidig som jeg vil litt lenger bort enn Spania, derfor har Miami begynt å surre rundt i tankene mine. Det kan være litt kjipt å dra alene dit, men egentlig så tror jeg at det kan bli en utrolig fin erfaring. Den ene gangen jeg besøkte byen, for noen år siden, synes jeg den var veldig fascinerende. Jeg tenker at jeg kunne bodd på hostel hvor man deler rom med 3-7 andre. Dette er noe jeg aldri tidligere har kunnet tenkt meg å gjøre, men hvis jeg skal dra alene er det både veldig mye billigere og muligens litt morsommere. Det blir i hvert fall helt sikkert mer sosialt. En seng på hostell koster under halvparten av hva et hotellrom koster, så plutselig kan flybilletter + soveplass ligge på 5000-6000 i stedet for 11000-12000.

Det frister så utrolig mye, men om jeg faktisk blir å gjøre det gjenstår å se. Det er mulig det blir litt for dyrt og at jeg kanskje må prioritere pengene til en litt større ferie i sommer (forhåpentligvis LA) i stedet. Jeg har ikke helt bestemt meg enda

Har noen av dere erfaring med å reise alene? evt å bo på hostell?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg