Julebakst og adventspynt

Dette siste døgnet har vært skikkelig julete. Selv om jeg ikke har helt følelsen av at det er desember, og det å åpne kalenderen føles helt feil, så er det noe koselig med julemusikk og adventspynt allikevel. 

Planen var egentlig å dra på julegateåpningen her i Lillestrøm i dag, men ettersom jeg er kvalm og dårlig så ble ikke det noe av. Utrolig kjipt da jeg har fått med meg den begivenheten nesten hvert år. Det har blitt litt tradisjon å stå der i den store folkemengden for å starte denne fantastiske tiden vi går inn i nå. Det ble bare ikke sånn denne gangen. Heldigvis er gata og lysene der i mange uker fremover, så jeg skal vel klare å få det med meg før jul.

I går var det juleverksted hos en venninne og kjæresten hennes. Det ble en utrolig koselig kveld som avsluttet med at alle lå i sengen og så på «jul i blodfjell». Vi bakte pepperkaker, lagde marsipanfigurer, drakk gløgg, og pyntet etterhvert de ferdige pepperkakene. Jeg må si at de andre har en smule mer talent enn meg når det kommer til både marsipanfigurer og pynting av pepperkaker. Jeg har liksom ikke helt skjønt de greiene der. Det hele blir en eneste stor kladd av farger, gjerne med en non stop eller to på toppen. Jeg blir rent flau av å se mine figurer ved siden av de andres. De smaker godt da i hvert fall, selv om jeg er sikker på at en 5-åring kunne gjort en bedre jobb.

Dere kan jo prøve å gjette hvem som er mine…

Dagen i dag har bestått av å gjøre huset klart til adventstiden. Jeg har brukt strykejernet mer i dag enn jeg har gjort de siste 22 årene samlet. Jeg har strøket de lilla putetrekkene, de svære, røde gardinene og alt annet av småting som mamma kunne finne frem fra diverse kasser plassert rundt omkring i huset. Jeg har satt på nye trekk på kjøkkenstolene som var trangere enn den kjolen jeg kjøpte i 10. Klasse og som jeg prøvde å ta på meg igjen forrige uke. Eller, det er ikke helt sant. Den kjolen fikk jeg faktisk ikke over rumpa uansett hvor hardt jeg prøvde. Heldigvis er jeg sykepleier og har noen år med trange støttestrømper innafor, så teknikken kom fort og plutselig var de 5 hvite stolene blitt lilla. Adventslysene er satt frem, og bollene blir bakt mens jeg skriver nå. Juletradisjonen med hjemmelagde boller, kakao og tenning av adventslys står like sterk i år som tidligere. Det blir koselig.

En litt kreativ, midlertidig løsning det der altså

Jeg elsker julen og synes det er veldig gøy at vi gjør litt ut av det her i huset. Det er noe jeg kommer til å ta med meg videre når jeg flytter ut. Det blir liksom en helt annen følelse i huset. I tillegg kan jeg som ikke har fått julestemningen helt på plass, få en liten påminnelse om at det faktisk er blitt desember og at julaften nærmer seg. Et nytt år er snart her, men jeg må få si at dette året har vært ganske fantastisk. Jag håper det neste blir like bra, om ikke bedre. 

4 kommentarer
    1. Dette hørtes kjempekoselig ut da! Kjedelig at du ble dårlig, håper du føler deg bedre 🙂 Haha, skulle faktisk akkurat til å sette på Blodfjell selv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg