Dyreterapi

Processed with VSCO with m3 preset

Processed with VSCO with m3 preset

Processed with VSCO with g3 preset

Processed with VSCO with m3 preset

Processed with VSCO with m3 preset

Etter å ha tilbrakt en time på en gård i dag, skjønner jeg veldig godt hvorfor dyreterapi er sagt å fungere så bra. Bare jeg tok på en hest kjente jeg meg mye roligere. Ikke at jeg var så stresset før vi dro dit, men det var en helt spesiell følelse av ro som kom over meg. Det er noe med et så stort og sterkt, men samtidig rolig, dyr som gir en trygghetsfølelse. Egentlig hadde jeg bare lyst til å gå inn til hesten og kose med den resten av dagen. Dessverre kunne jeg ikke det. I tillegg kom jeg på etterhvert (da halsen begynte å klø og øynene rant) at jeg er allergisk mot hest. Den gangen jeg fikk beskjed om at jeg var allergisk så tenkte jeg ikke så mye på det, det var jo ikke akkurat sånn at jeg hadde umiddelbare planer om å stappe ansiktet inn i en hest. Jeg ble derfor litt overrasket med en gang da jeg fikk en allergisk reaksjon. Den var heldigvis ikke så sterk, ikke i nærheten av reaksjonen jeg fikk på pollen i sommer, så det gikk veldig fint. Det har ikke skremt meg bort i hvert fall. Jeg kjenner at jeg nesten craver den kontakten igjen, alt jeg vil er å dra tilbake.

For å få litt mer nærhet til disse dyrene så har jeg lyst til å starte på ridning. Jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganer jeg faktisk har sittet oppå en hest i mitt liv, og alle gangene var før jeg fylte 12 år. Ridning hadde vært perfekt, problemet er bare at det både koster penger og er tidkrevende, to ting jeg ikke har så mye av akkurat nå. Foreløpig er det bare en drøm. Som en erstatning tenker jeg at en tur til gården i ny og ne, før den stenger for vinteren, må prioriteres. Det er gratis å titte, og hilse, på dyrene, så det må jeg utnytte. 

Da jeg var liten var jeg medlem i “ponny klubben”. Der fikk man en pakke hver måned med diverse hesterelatert innhold. Jeg leste utrolig mange hestebøker, og min største drøm, i den perioden, var å bo på en gård. Jeg ville vokse opp med hest og lære meg å ri slik at jeg kunne ta turer alene i skogen. Prioriteringene har forandret seg litt siden da, men jeg kjente at det kom litt tilbake til meg i dag.  

Jeg føler virkelig at jeg har klart å bruke den éne fridagen min denne uken veldig bra, og sitter igjen med en god følelse nå på kvelden. De siste timene før jeg skal legge meg skal brukes på å se litt på netflix og deretter lese i bok før jeg legger meg, slik jeg alltid gjør. Om jeg så bare leser 4 sider, så synes jeg det er veldig deilig å avslutte dagen på den måten. Legge bort PC og mobil, og koble av hjernen helt. Det er helt nødvendig for at jeg skal få en god natt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg