Nå koser jeg meg… eller?

 

Hvis jeg skulle telt alle kaloriene jeg fikk i meg i går, tror jeg at jeg hadde kommet godt over anbefalt dagsinntak. Jeg tenkte egentlig bare at “jeg er syk og derfor har jeg lov til å kose meg litt ekstra”. Mens jeg satt der og “koste meg”, reflekterte jeg over når det å kose seg ble ensbetydende med å spise, eller drikke, usunt?.

Hvis noen hadde sagt “det er lov å kose seg litt ekstra på ferie”, hva hadde du tenkt da? Jeg vet med meg selv at tankene automatisk går til usunn mat, og alkohol i hverdager. Hvis du sitter i en bursdag og er litt usikker på om du skal ta det kakestykket som du egentlig ikke orker. Du føler deg helt stappa, men det var jo så godt. Så kommer noen bort og sier “det er tross alt bursdag, er lov å kose seg litt ekstra da”. Jeg ser ikke for meg at det scenarioet er helt usannsynlig. Samtidig lurer jeg på hva det vil si å kose seg?

I følge ordboka er det å kose seg “å ha det godt, nye noe”. I går kveld var jeg både oppblåst og litt mer mett enn jeg hadde trengt å være da jeg la meg. Det ga ingen god følelse. Maten ga kortvarig nytelse, men så fort jeg hadde svelget den, satt jeg igjen med ingenting. I en bursdag vil jeg heller nyte ett kakestykke, enn å stappe i meg to. Det gir en mye bedre følelse etterpå også.

Jeg kan ikke leve sånn som jeg gjorde i går, hver dag. Det går rett og slett ikke. Det er virkelig ikke noe galt i å spise “usunt” noen dager, men kroppen trenger et variert kosthold. Jeg tror ofte “sunt” blir tolket som grønnsaker og vann. Jeg mener at et sunt kosthold bør bestå av både grønnsaker, brød, pasta, proteiner, masse vann… Til tider brus og kaker, eller annet man synes er spesielt godt. Det sistnevnte burde bare ikke bli en del av hverdagen. 

Jeg har fått kjempe gode resultater etter jeg begynte å trene. Jeg merker godt at ting går lettere, og kroppen føles rett og slett bedre. Det er en fantastisk følelse å kjenne på. Jeg unner alle å ha det sånn, men det må jobbes litt for. Jeg er, derfor, tilbake til gode vaner igjen i dag. 

I en verden hvor sukker og karbohydrater briljerer, er det viktig for meg å være bevisst hva jeg spiser. Det betyr ikke å aldri drikke alkohol. Det betyr heller ikke å ikke spise kake på bursdager eller droppe lørdagsgodtet. Det betyr at jeg må vite at sjokolade og brus ikke burde inntas hver dag. Det betyr at jeg har lagt inn mer frukt og grønnsaker i hverdagen. Jeg spiser gulrøtter ved siden av lunsjen, og koker brokkoli ved siden av middagen. Det er så lite som skal til, men det gjør så mye godt.

Fremover har jeg lyst til å endre hva “å kose seg” betyr for meg. Det kan bety å være rundt gode venner, gå turer, drikke te under teppet en kald høstdag, eller å kutte opp grønnsaker og frukt i stedet for å stappe i seg en hel frossenpizza (som jeg gjorde i går). 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg