Gammelt vs nytt feriested

Jeg har som tidligere nevnt reist en del i mitt 22-årige liv. Dette medfører at jeg har både reist til nye steder for første gang, men også har dratt på samme sted flere ganger. Her vi er i Spania nå, i denne byen, i denne leiligheten, har vi vært mange ganger. Det er mormor og morfar som eier den, og det har derfor vært lett å velge hvor vi skulle hver sommer. Helt frem til for noen få år siden, hadde vi aldri feriert noe annet sted enn Spania om sommeren. 

Nå som jeg har vært i en del land, og reist en del rundt, hadde jeg lyst til å sammenligne disse to opplevelsene og hva man kan forvente av begge.

GAMMELT

– Noe av det jeg elsker ved å dra til samme plass flere ganger, er at jeg alltid vet hva jeg kan forvente. Glem det å bygge opp forventninger som det aldri var mulig å leve opp til uansett. Glem skuffelser og unødvendige kjipe situasjoner. Når du vet hvor du skal, og hva som er der, vet du også hva du kan forvente og hva du kan glede deg til uten å ha for høye forhåpninger.

– En annen ting er restauranter. Det er så mange ganger jeg har vandret rundt i lange gater for å prøve å finne et sted å spise. Magen rumler og irritasjonen stiger i takt med å ikke finne en restaurant som ser grei ut, og som har mat du ønsker å spise. Når du drar til samme stedet har du gjerne prøvd en del restauranter før. Du har allerede vært igjennom den lange leten etter gode restauranter, og kan nå vende tilbake til de beste. Du trenger ikke gå sulten lenger enn du vil, for det er mye lettere å planlegge når du vet hvor du skal. 

– Jeg har funnet at det ofte er vanskelig å vite hva som skal prioriteres når en reiser til et nytt land. Skal man dra på den veldig kjente turistattraksjonen, eller skal en mindre kjent attraksjon prioriteres? Er det best å ligge på stranden hver dag, shoppe, eller kanskje reise rundt og se landet? Vi har vært på ferie her i området flere ganger enn jeg kan telle. Dette betyr at vi har hatt flere muligheter til å se de vanlige turistattraksjonene, finne de beste strendene og dermed vite hva som skal prioriteres nå. Noen ting trenger man bare oppleve én gang, andre kan man gjerne dra til flere ganger. Vi har funnet at det vi liker best er stranden, også velger vi et par dager til å oppleve andre ting. 

– Aller sist er det fint å vite hva slags mennesker man møter. Jeg vet akkurat hva jeg kan forvente av menneskene i området her vi bor. Jeg liker aller best å bo mer lokalt, men har funnet dette stedet som veldig fint, selv om det er mange nordmenn her. Hadde jeg aldri vært her før, og ikke visst noe om det, hadde det kanskje vært litt skuffende å finne ut at det er så mange nordmenn her. Restaurantene er preget av det med norske flagg hengende utenfor, og gjerne norske menyer. Det går helt fint, og jeg liker veldig godt å være her, men jeg er glad jeg visste det på forhånd. 

NYTT

– Noe av det jeg synes er best med å dra til et nytt sted er spenningen før jeg drar. Hva kommer jeg til å møte, hvordan ser det ut, hva kan jeg forvente? Spesielt da jeg reiste til Thailand var jeg veldig spent. Jeg hadde kun vært i Europa og Amerika, som ikke nødvendigvis er så forskjellige fra hverandre, og jeg var derfor veldig spent på hva vi kom til å møte i et nytt land, på et nytt kontinent. 

– Maten er alltid spennende når man reiser til nye land. Jeg tror ikke det bare er jeg som er evig takknemlig for et godt måltid, og selv om vi har mye etterligninger av utenlandsk mat i Norge, er det ofte noe helt annet å spise det lokalt. For eksempel var Thailandsk mat i Thailand noe helt annet enn i Norge. Pizza i Italia var også noe helt annet, akkurat slik som jeg kan se for meg at taco og burrito er noe spesielt i Mexico. 

– Selv om det er veldig fint å vite hvilke attraksjoner som finnes og hva som bør prioriteres, er det også veldig gøy å se nye ting. Jeg pleier ofte å prøve å lese meg litt opp på hva som bør oppleves før jeg reiser til et nytt sted. Kjøre gondol i kanalene i Venezia, ta en tur til toppen av Eiffeltårnet i Frankrike og besøke Buckingham palace i England. Alle disse tingene er sånt man ikke nødvendigvis trenger å gjøre flere ganger, men det er veldig kult å ha gjort i hvert fall en gang i løpet av livet. Hvis man kun drar til det samme stedet hvert år, får man ikke muligheten til å utforske  disse tingene. 

– Møte, og bli kjent med, nye kulturer. Jeg er kanskje spesielt opptatt av dette, men jeg synes det er veldig fint å kjenne til flere kulturer. Spesielt i arbeidet som sykepleier møter en mange forskjellige folk fra forskjellige kulturer og i forskjellige livssituasjoner. Jeg synes både utvekslingen til USA og Tanzania ga meg mye når det kommer til å være “open-minded” og forstå mennesker. Selv om jeg synes en får et større innblikk i det når en har lengre tid, så er korte ferieturer også bra for å få en større forståelse. I tillegg elsker jeg å møte nye mennesker, og se hvor forskjellig det er fra land til land. Forskjellen fra innelukkete nordmenn til velkomne Tanzanianere er stor!

For å oppsummere tenker jeg at hvis man har mulighet er en god blanding av nye og gamle feriesteder en god kombinasjon. Man kan for eksempel reise annen hver gang til et nytt og gammelt sted. Da får man både oppleve det gamle og trygge som man vet man liker, samtidig som man får utvidet kunnskap om ulike kulturer og få flere nye opplevelser. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg