Borte bra, hjemme best

Da var siste natt i Afrika ferdig. Dette er ikke til å tro!! I morgen skal jeg tilbake til Norge, familien min og snø. Dette har vært en opplevelse som jeg aldri kommer til å glemme!

Jeg prøver å tenke på hva jeg har lært på denne turen, men kommer fram til at spørsmålet heller er: hva har jeg ikke lært? Jeg har lært å kjenne meg selv på en måte jeg aldri har gjort før. Jeg har lært meg å takle situasjoner som jeg aldri trodde jeg skulle klare å takle så bra. Jeg har blitt trygg på en annen kultur. I den verden vi lever i nå, som har så mye fremmedfrykt, kunne alle trengt en sånn her tur. Jeg prøver å alltid være åpen, jeg prøver å tenke bra om alle, men jeg skal innrømme at jeg var litt redd. Vi fikk høre at vi måtte dekke oss til, knær og skuldre, for dette er et muslimsk land. Kulturen er helt forskjellig, vi måtte være forsiktig med hva vi spurte om og kunne ikke være ute i gatene på kveldene for det kunne være farlig. Ja, kulturen er virkelig veldig forskjellig, det er det ikke vits i å legge skjul på. Vi kjenner heller ikke kulturen godt nok enda, men jeg har en mye større forståelse for alt som skjer og blir gjort, både positivt og negativt. Det er uansett ikke det negative jeg vil fokusere på. Aldri før har jeg møtt mennesker som har så lite, men som er så glade og velkomne. Folk som elsker oss og er takknemlig for oss, før vi i det hele tatt har gått inn i huset deres. Dører som er åpne for alle som vil komme. En kultur hvor du lager ekstra mye mat til middag tilfelle naboen plutselig dukker opp på besøk. Jeg har virkelig begynt å kose meg så mye her. Jeg elsker Afrika, i hvert fall det lille jeg har sett, og vil så absolutt tilbake hit en gang!

Når jeg ser igjennom bildene fra de siste månedene kjenner jeg på glede og takknemlighet. For alt jeg har opplevd, alle de gode samtalene og fine møtene. Dette har vært en spesiell opplevelse jeg for alltid kommer til å ha med meg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg