Den store verdenen

Det har virkelig vært en helt spesiell opplevelse å kjøre rundt denne uken. Ikke bare det å kjøre rundt i selve parken og se på alle dyrene, men også veien dit. Før jeg dro til Afrika, hadde jeg ikke ofret masaier en tanke. Jeg tror egentlig ikke jeg helt visste hva det var, eller at det fantes. Etter vi kom hit har masai blitt noe vi prater om ofte. Vi har vakter som passer på portene og området på TICC, de er masai. Vi var og besøkte en masai landsby, og når vi ser masaier ute i byen legger vi godt merke til dem. Masaiene går med et spesielt klesplagg. De har ofte veldig fargerike og pene klær, og damene har ofte mye smykker og fine, fargerike klær.

Masai er et folkeslag som bor i Tanzania-Kenya området. De er ca 1 millon mennesker (ifølge Snl.no), og er delt opp i mange stammer. De lever nesten utelukkende av jordbruk og dyredrift. Når vi kjører langs veiene her ser vi flere masai landsbyer. Vi ser både barn og voksne som gjeter dyrene sine, mye kuer og geiter, og husene de bor i. Husene de bor i ser utrolig interessante ut og jeg hadde elsket å kunne se inn i et. Masai landsbyene her vi har vært denne uken, er noe heelt annet enn den vi besøkte for noen uker siden.

Da vi kjørte rundt opplevde vi noe som jeg syes var ganske kult. Vi så gutter som gikk rundt med hvit maling i ansiktet. Akkurat sånn stammemaling som man ser på film. Vi fikk vite at dette var en tradisjon og at gutter helt ned til 12 års alderen maler seg slik så drar de ut og bort fra familien og stammen. I 3 mnd er de ute alene, eller med andre som gjør det samme, dette er for å lære seg og klare seg selv. Det er en manndomsprøve.

Jeg synes virkelig det er så interessant å lære om tradisjoner og kultur her som er forskjellig fra Norge. Det er gøy å se hvor forskjellige vi er, og hvor mye vi da kan lære av hverandre. Ikke minst at vi alle kan trenge litt videre syn på andre mennesker og bli litt er open minded. Tenkt hvor mye bedre verden hadde blitt om vi alle kunne se hverandre på ordentlig, at vi klarte å forstå i stedet for å dømme så fort. Jeg sier virkelig ikke at jeg er bedre på dette enn andre, men jeg ser jo hvor stor forskjell det gjør når man klarer å se begge sider av en sak. Jeg håper at hele denne opplevelsen kan hjelpe meg litt på vei og vi meg bedre forståelse for andre mennesker.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg