Instavennlig

Processed with VSCO with g3 preset

Heei og god dag! 

I går fikk jeg et plutselig innfall – jeg vil få en instavennlig instagram. 

Spørsmålet ble: Hva er en instavennlig instagram, og hvordan skal jeg få til det? 

For det første tror jeg instavennlig går på at det skal være pent å se på. Det skal ha fine, duse farger, alt skal henge sammen, en rød tråd altså, og det skal være ryddig. Tidligere har jeg bare postet det jeg ville, og det har vært greit. Da jeg gikk inn for å gjøre instagramen min instavennlig måtte jeg fjerne en del bilder. Bilder som jeg la ut i 2012 for eksempel, som egentlig ikke var vits i å ha der – jeg blar meg jo aldri tilbake og ser på dem uansett. 

Jeg hadde ikke lyst til å slette bildene slik at de ble borte for godt. Det er jo litt gøy å se utviklingen både på bildekvalitet og hvordan jeg har gått fra en 16 år gammel jente, til en 22 år gammel jente/kvinne. Instagram har en genial ting som heter arkiv. Jeg vet at ei annen venninne, som tenker å gjøre det samme som meg, slettet de 3 bildene hun hadde fra før. Hun tok screenshot av hvem som hadde likt slik at hun kunne gå tilbake å finne det. Det funker jo å gjøre det på den måten, men det er litt tungvint. 

Jeg fant ut av arkiveringsfunksjonen da jeg gjorde det slutt med eksen. Jeg ønsket ikke å slette bildene da de representerer en tid i livet mitt som på mange måter formet meg til den jeg er i dag. Samtidig ønsket jeg ikke å ha dem synlig å ha bilder hvor jeg holder rundt eksen, samtidig som jeg ikke selv ønsket å se de bildene hver gang jeg gikk inn på instagramen min. I stedet for å slette, arkiverte jeg dem slik at jeg selv kan gå tilbake og se på bildene, samt se hvem som har likt, men at de ble borte fra feeden min. 

Så her har du det altså. Gå inn på bildet -> trykk på pila oppe til høyre (Edit: Nop, trykk på de tre prikkene oppe til høyre) -> trykk arkiver. For å finne bildene igjen går du tilbake på “hjem skjermen” -> trykk på pila øverst til venstre og der har du alle de arkiverte bildene med tilhørende kommentarer og likes. 

Nå som jeg har tatt bort de eldste bildene, med blant annet dårligst kvalitet, har jeg en litt cleanere instafeed. Da er det bare å ta bilder, og redigere i vei, for å bygge den opp igjen til å bli sånn som jeg vil ha den.

Jeg har også lastet ned en app som heter “planner”. Der kan jeg planlegge hva jeg tenker å legge ut, bytte plass på bilder som ikke er postet enda slik at jeg kan se hva som passer hvor, og generelt holde styr på bildene jeg ønsker å bruke. Det er absolutt å anbefale om du tenker å begynne med en mer målrettet Instagramkonto. 

I starten blir nok feeden litt enkel, og kanskje også litt kjedelig. Det er nemlig det letteste. Etterhvert som jeg får teknikken litt inn, kan jeg begynne å ha litt mer farger, blant annet. 

Hvis du vil følge min utvikling som “instagrammer”, er det bare å trykke på linken under. 

Hvor lenge jeg kommer til å holde på, og hvor lenge jeg klarer å være seriøs med dette, blir spennende å se. Foreløpig synes jeg i hvert fall det er veldig gøy å holde på. 

Helt til slutt vil jeg bare nevne at jeg vet at bilder, selfies, instagram og utseende ikke er spesielt viktig. Dette gjør jeg som en hobby og noe som kan være gøy å drive på med i fritiden. Man må være kreativ og jobbe for at det skal bli bra, noe jeg har lyst til å prøve ut. Dette er altså bare for gøy og ikke noe mer enn det. 

 

Instagram rebekkaconstance

4 kommentarer

Siste innlegg